piątek, 24 maja 2013

Katarzyna Michalak , Bezdomna



 


Seria/cykl wydawniczy: 
Z czarnym kotem
tom II
wydawnictwo: Znak literanova
data wydania: 3 czerwca 2013
ISBN: 9788324024025
liczba stron: 256




Recenzja przedpremierowa.


Opisz to.  Spisz każde moje słowo. 
Może moja historia uratuje choć jedną matkę i choć jedno dziecko.”
 

Powieść „ Bezdomna „ dotarła do mnie jako wygrana w TOP 20 czytelniczek.
Sięgnęłam po nią z ciekawością , ponieważ byłam świadoma , że Pani Katarzyna Michalak obiecała zaskoczyć czytelnika całkiem nową historią .  

Pozwolę sobie zacytować słowa autorki  umieszczone na Jej blogu :


" ... Tym razem oddaję w ręce Czytelników książkę poruszającą temat jeszcze bardziej delikatny, a zarazem wstrząsający: problem psychozy poporodowej. Urocza, inteligentna, zdrowa kobieta, matka nad życie kochająca swą nowo narodzoną córeczkę staje się tytułową Bezdomną, kobietą skazaną na wegetację i pogardę. Pracując nad powieścią, która miała być jedynie opowieścią o losie bezdomnych, odkryłam problem znacznie poważniejszy, z którym może się zetknąć każda kobieta i jej rodzina – to problem depresji poporodowej i jej najcięższej postaci, czyli właśnie psychozy. 
Powieść tę wyrwałam sobie z serca, bo pisać o bohaterce, której serdecznie współczułam,
o tym, co zrobiła swojej córeczce i jak potem karała za to samą siebie; było bardzo, bardzo trudno, ale jeśli ta książka uratuje choć jedną matkę i jedno dziecko – warto było. Mam nadzieję, że ta książka po pierwsze otworzy oczy społeczeństwu na istnienie tego zagrożenia, po drugie – uprzedzi przyszłą matkę o możliwości wystąpienia tego stanu właśnie u niej. Może któraś z Czytelniczek, poruszona historią Bezdomnej, skuteczniej poprosi o pomoc i ta pomoc zostanie jej udzielona, 

a Czytelniczka i jej dziecko zostaną uratowane
Po to napisałam tę powieść."
Cytat pochodzi z bloga Pani K. Michalak : 
http://katarzynamichalak.blogspot.com/2013/04/wyjatkowe-top20-recenzentek-nowy-wazny.html
 
I rzeczywiście temat , który tym razem porusza pisarka jest trudny . 
Pani Kasia mierzy się tym razem z problemem bezdomności , depresji poporodowej , zdrady i… Nie wspomnę o wszystkim , aby nie odkrywać przed Wami zbyt wiele .
W pewną wigilijną noc poznajemy młodą, bezdomną kobietę- Kingę Król.
Ukrywa się w śmietniku z garścią tabletek i butelką skradzionego alkoholu , by popełnić samobójstwo . Ratuje jej życie zwykły dachowiec , samotny jak ona- kot i … Joanna  . Kobieta , która w życiu osiągnęła wiele . 
Ma , gdzie mieszkać , robi karierę jako dziennikarka  , ubiera się modnie   i … kradnie cudzych mężów.
Joanna wyciąga w kierunku bezdomnej pomocną dłoń . 
Ile w tym bezinteresowności ? I co z tego wyniknie ?
Problem  bezdomności może dotknąć każdego z nas . Nie wiadomo jakie niespodzianki szykuje życie . W przypadku Kingi kilka złych decyzji życiowych spowodowały ,że lawina nieszczęść ściągnęła ją na margines społeczeństwa. 
Nie oceniajmy  ludzi .
Nie wiemy dlaczego żyją jak żyją . Jakie nieszczęścia ich dotknęły. 
Nie nosimy swoich historii wypisanych na twarzy . 
Ile rozczarowań , zawodów miłosnych i nieszczęść przyszło nam przeżyć . Czasem uśmiechem skrywa się ból .
Co się wydarzyło w życiu Kingi, że z dnia na dzień jej życie diametralnie się zmieniło, a ona sama wylądowała na ulicy? 
I czy uda jej się  zaznać jeszcze nieco szczęścia ? 
Przeczytajcie koniecznie .
Powieść trudna . I dla autorki , i dla czytelnika . 
Pani Kasia jak dla mnie używa niekiedy zbyt „ mocnych „ słów , ale rozumiem przesłanie .
Życie wszak jest brutalne .
Nie znajdziecie tutaj  klimatu „ Roku w Poziomce „  czy „ Sklepiku … „ . 
Nie ma magii , lekkości , nie brakuje za to emocji i łez. 
Jeśli zamiarem autorki Serii z czarnym kotem jest poruszenie ludzkich serc  poprzez  sięganie po trudne społecznie tematy  to wiele tomów przed    nami . Krzywd ludzkich  i nieszczęść  nie brakuje . Nie każde może będzie kanwą do napisania bestselleru  , ale każde zasługuje na naszą uwagę . 
Społeczeństwo, niestety obojętnieje . 
I to też dramat . 
Jeśli przestaniemy być ludźmi - kim się staniemy ? 

Gratuluję odwagi w wyborze tematu.



Moja ocena 6/6  



Za możliwość przeczytania powieści dziękuję .  
Wygrana sprawiła mi dużą radość . 
Wręcz zmobilizowała do powrotu do blogowania  .

Pozdrawiam. 

8 komentarzy:

  1. Książka w planach, ale chciałem dodać, że źle się czyta na przezroczystym ekranie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok , dzięki za uwagę . Pomajstruję w wolnej chwili przy szablonie. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Książka jest na mojej liście.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam okazji jeszcze czytać książek tej autorki, ale widzę, że czas to zmienić:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hеllο There. I found your blog using mѕn.
    Thiѕ is a rеally ωell wгitten
    article. І'll make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I will certainly return.

    Here is my website - kosmetyki dla dzieci

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo piękna i smutna. Serdecznie polecam wszystkim. Dziękuję autorce. Jest to najlepsza książka jaką do tej pory przeczytałam.

    OdpowiedzUsuń